6 Eylül 2017 Çarşamba

1 MW’LIK GÜNEŞ, RÜZGAR SANTRALİ KURMAK İSTEYENLERİN ÖNÜ AÇILDI

Avukat Melih Akkurt’un, 1 MW’lık proje başvuruları için dağıtım şirketlerinden izin alınması aşamasında oluşan sıkıntıları aşmak için başlattığı hukuk mücadelesi başarı ile sonuçlandı. Güneş santrali kurmak isteyen (GES) fakat dağıtım şirketinden onay alamayan 16 şirketin avukatlığını yürütmekte olan Melih Akkurt’un mücadelesi, Kahramanmaraş İdare Mahkemesi’nin verdiği şirketlerin talep etmesi yürütmenin durdurulması kararı ile sonuçlanmıştı. Danıştay 13. Daire tarafından da İdare Mahkemesi’nin kararının onanmasına karar verildi. Elektrik sektöründeki yerli üreticilerin “müjde” olarak bahsettiği karar, çoğu elektrik üreticisini ve dağıtım şirketi için de büyük önem taşıyor.

Avukat Melih Akkurt’ın başlattığı hukuki süreç sayesinde yerli üreticilerin önünü açtı. Lisanssız üretim yapma başvuruları değerlendirilirken, “yalnızca mevzuatın baz alınması gerektiği” hükmedilen karar, güneş enerjisi ile lisanssız elektrik üretmek isteyen yerli üreticilere umut kaynağı oldu.
1 MW’LIK GÜNEŞ, RÜZGAR SANTRALİ KURMAK İSTEYENLERİN ÖNÜ AÇILDI
16 şirketin yaptığı 46 başvuru için yürüttüğü mücadelenin bitiminde, Kahramanmaraş İdare Mahkemesi, AKEDAŞ’ın Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın mevzuatta bulunmayan olumsuz görüşüne istinaden şirketlerin yaptığı bağlantı başvurusunu reddedemeyeceğine karar vermiş ve yürütmeyi durdurmuştu.

İdari Mahkeme’nin, AKEDAŞ’ın yapılan başvuruları ön değerlendirme ve teknik değerlendirme süreçlerini uyguladıktan sonra sonuçlandırması gerektiği halde; mevzuatta bulunmayan bir prosedür işlediğini belirten kararında; “bu işlemin uygulanması durumunda telafisi güç ve imkansız zararların meydana geleceği konusunda duraksama bulunmamaktadır. Bundan dolayı dava konusu işlemin gerçekleştirilmesi halinde düzeltilmesi güç zararlar oluşabileceğinden teminat alınmaksızın yürütmenin durdurulmasına karar verilmiştir” sebebi ile karar verilmiş ve Danıştay 13. Dairesi tarafından da bahsedilen karar onaylanmıştır.

REDDEDİLEN BAŞVURUSU SAYISI YAKLAŞIK 3 BİNDİ

Uzmanlar, Türkiye’de şuana kadar yaklaşık 5 bin 500 lisanssız üretim başvurusunun olumlu sonuç aldığının, 3 bin başvurunun da dağıtım şirketi tarafından onaylanmadığının altını çiziyor.

Yerli elektrik üreticilerinin ürettiği elektriğin piyasaya girmesinin kolaylaşmasını sağlayacak olan, Avukat Melih Akkurt öncülük ettiği hukuki mücadele sonrasında alınan karar büyük önem taşıyor. Yargı tarafından verilen karar, tüketicilerin daha ucuz elektrik kullanmasına ve elektrik sektörünün büyümesine olanak sağlayacak.

SİSTEMİN İŞLEYİŞİ

Bu sistem ile, mevzuat elektrik üretiminde 1 MW’a kadar üretim yapmak için üreticilerin lisans alması gerekliliği kalkıyor ve lisanssız elektrik tesisi kurulabiliyor. Yatırımcı, lisans almadan rüzgar, güneş, su gibi doğal kaynakları kullanarak üretim yapabiliyor ve elektrik üretiminin fazlasını devlete satabiliyor. Ürettiği elektriği bu şekilde satmak isteyen yerli üreticiler son zamanlarda dağıtım şirketlerinden satışa dair izin almak konusunda zorlanıyordu. Üreticilerden gelen şikayetler üzerine, TEDAŞ buna yönelik çalışmalar yapmaya başladı.

TEDAŞ KONUYU İNCELEMEYE ALMIŞTI

Şu anki mevzuata göre, elektrik üretiminde 1 MW’a kadar üretim lisanssız yapılabiliyor ve elektrik tesisi kurulabiliyor. Rüzgar, güneş, su gibi kaynakları kullanarak yatırımcılar lisanssız elektrik üretimi yapabiliyor. Ürettiği elektriğin fazlasını devlete satmak isteyen yerli üreticiler son dönemlerde dağıtım şirketlerinden onay alma konusunda problemler yaşamaya başladı. Öne sürülen çeşitli sebepler ile izin alma süreci olumsuz bitiyor ve üreticilere çifte standart niteliğinde bazı uygulamalar görülüyordu. Bu durumlardan memnun olmayan üreticilerin şikayeti üzerine TEDAŞ konuya el attı. Dağıtım şirketlerini de mercek altına alan TEDAŞ, küçük üreticileri önünü açmak ve 21 dağıtım bölgesinde uygulama birliği oluşturmak konularını içeren yasal mevzuat değişikliğini gözden geçirmeye başladı.